פ.ד. פסגות

 

הסכם לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים קובע את התנאים בהם תשלום שוטף של המעביד לסעיף פיצויים מהווים תחליף לחובתו של המעביד לתשלום פיצויי פיטורים, בכפוף למילוי מספר תנאים מקדמיים וביצוע תשלומים שוטפים על פי מתכונת נדרשת.

החל מיום 30.6.1998 לא נדרש כבעבר אישור מוקדם של שר התמ"ת להסכם כזה ולגבי מי שעומד בדרישות התשלומים והתנאים הנוספים, האישור הוא אוטומטי.

הסעיף קובע כי תשלומים ששילם מעביד לקרן פנסיה מקיפה או לביטוח מנהלים, יבואו במקום מלוא פיצויי הפיטורים ,המגיעים לעובד בגין השכר ממנו שולמו תשלומים אלה לפי הכללים והתנאים הבאים:

תשלום המעביד לקרן פנסיה

14.33% ישירות לקרן או 12% לקרן הפנסיה + 2.33% השלמת פיצויים לקופת גמל לפיצויים או לתוכנית ביטוח.

לגבי מעביד המפריש לקרן הפנסיה 12% ולא שילם את ההשלמה של 2.33% כאמור - תשלומי כספי הפיצויים יבואו במקום 72% מפיצויי הפיטורים.

תשלום המעביד לקופת ביטוח

13.33% מהשכר + התשלום הנדרש לצורך הבטחת הכנסה חודשית של 75% מהשכר במקרה של אובדן כושר עבודה, או בשיעור של 2.5% מהשכר, לפי הנמוך מביניהם.

תנאים נוספים נדרשים

כדי שהאישור על פי סעיף 14 יחול אוטומטית נדרשת חתימת הסכם בכתב בין המעביד לעובד, לא יאוחר מ-90 יום מתחילת תשלומי המעביד.

ההסכם צריך לכלול את:
  1. הסכמת העובד להסדר לפי אישור זה, בנוסח המפרט את תשלומי המעביד ואת קרן הפנסיה וקופת הביטוח, לפי הענין.
    ההסכם האמור יכלול גם את נוסח האישור לפי סעיף זה.

  2. ויתור מראש של המעביד על כל זכות שיכולה להיות לו להחזר כספים מתוך תשלומיו, אלא אם כן נשללה זכות העובד לפיצויי פיטורים בפסק דין על פי סעיפים 16 או 17 לחוק פיצויי פיטורים או שהעובד משך כספים מקרן הפנסיה או מקופת הביטוח שלא בשל אירוע מזכה ("אירוע מזכה" = מוות, נכות או פרישה בגיל שישים או יותר).
חשוב להדגיש כי אי עמידה של המעביד בשיעורי התשלומים הנדרשים או באחד מהתנאים הנוספים מהווה הפרה מהותית של ההסכם וגורם לביטולו האוטומטי.

נערך 6.2012

לראש הדף