פ.ד. פסגות

 

שימוש בכספי קופת גמל

מתן הלוואות לעמיתים - קופת הגמל רשאית לתת הלוואות לעמיתים, למעט עמית-מעביד, ובלבד שסך כל ההלוואות הבלתי צמודות לא יעלה על 1% מנכסיה המשוערכים וסך כל ההלוואות לא יעלה על 4% מנכסי הקופה המשוערכים.
גובה סכום ההלוואה - סכום ההלוואה לעמית לא יעלה על 50% מהסכום העומד לזכות העמית, ביום מתן ההלוואה. ו- 90% מהסכום העומד לרשותו עם בקופת גמל לקצבה.
זמן הכשרה למתן הלוואה - הלוואה יכולה להינתן לעמית באם היה חבר לפחות שלוש שנים בקופה. אותו עמית לא יוכל לקבל הלוואה חוזרת באם לא חלפה שנה מיום הפירעון האחרון של ההלוואה הקודמת.
תנאי הלוואה - ההלוואה תינתן לתקופה שלא תעלה על חמש שנים.
הלוואה לתקופה קצרה - הלוואה הניתנת עד שנתיים תישא ריבית בגובה של 2/3 לפחות מהריבית אותה קובע החשב הכללי של מדינת ישראל.
הלוואה לתקופה ארוכה - הלוואה ארוכה תחשב הלוואה העולה על שנתיים ולא יותר מחמש שנים. במקרה זה הקרן והריבית יהיו צמודים למדד. הריבית תחושב כך שלא תפחת ממה שהקופה יכלה לקבל על הפקדותיה.
תנאי החזר ההלוואה - הקרן והריבית יפרעו בשיעורים חודשיים שווים, ובאם הקרן צמודה, ההחזרים (קרן וריבית) יהיו צמודים. ניתן להתחיל להחזיר את החוב שנה אחת מיום קבלת ההלוואה.
התחייבות הלווה - צריכה להתקבל התחייבות מצד הלווה, להחזר כל הלוואה שלקח למקרה של עזיבת עבודה, אם באופן ישיר ואם בתוך מה שיגיע לו מהקופה.
תשלום ריבית ועמלה - קופת הגמל לא תשלם ריבית או עמלה או הוצאות אחרות למוסד כספי על הלוואות שניתנו על ידה.
תנאים לביטוח חיים על ידי קופת גמל - קופת גמל, למעט קופת גמל לקצבה או קופת גמל לפיצויים מרכזית יוכלו לבטח את עמיתיהם בביטוח חיים, בתנאים הבאים:

הוראות בדבר שימוש בכספי קופת גמל

  • המבטח לא יהיה בשליטת קופת הגמל.
  • בסכום מוגדר על פי התקנות והמשתנה מעת לעת.
  • בעל הפוליסה מהמוטב יהיו קופת הגמל והמבוטח העמית.
  • לא ניתן יהיה להלוות או לשעבד את הפוליסה.
  • סכומי הביטוח ישולמו לזכאי העמית לאחר מותו.
ביטוח הדדי - קופת הגמל תוכל לבטח את עמיתיה בביטוח הדדי.
איסור השקעות בעסקי המעביד - סעיפים אלה דנים באיסור השקעות בעסקי מעביד של עמיתי הקרן.
איסור על לקיחת הלוואות - קופת גמל אינה יכולה לקחת הלוואות או לתת ערבויות להלוואות ולא תשתמש בכספי הקופה לניכיון שטרות.
העברת כספים בין קופות גמל - ניתן להעביר כספים בין קופת גמל במקרים הבאים:
  • העברה בין קופות גמל לקצבה ושאינן קופות ביטוח.
  • העברה מקרן השתלמות אחת לשניה.
  • העברה מקרן השתלמות לקופת גמל לתגמולים ובלבד שההעברה נעשתה לאחר שש שנים ממועד ההפקדה הראשונה בקרן. כספים שהועברו לא יהיו ניתנים למשיכה אלא בתום שנה ממועד העברתם לקופה, ואם הופקדו סכומים נוספים לאחר ההעברה - רק בתום חמש עשרה שנים מיום ההפקדה הראשונה בקרן ההשתלמות.
  • העברה מקופת פיצויים מרכזית לאחרת.
  • העברה מקופת ביטוח לקופת גמל אחרת לאותה מטרה, לרבות לקופת ביטוח אחרת, אך למעט לקופת גמל לקצבה שאינה קופת ביטוח.
  • העברה בידי מעביד של הכספים העומדים לזכות עובדיו בקופת גמל לתגמולים לשכירים אחרת שאינה קופת ביטוח, או העברת כספים מקופת פיצויים אישית לאחרת שאינה קופת ביטוח ובתנאי שניתנה הסכמת רוב העובדים להעברה.
  • העברת כספי עמית עצמאי, עמית קיבוץ או עמית מושב, מקופת תגמולים אחת לקופת גמל אחרת לתגמולים שבה יהי עמית עצמאי, עמית קיבוץ או עמית מושב שיתופי, לפי העניין, ובלבד שחלפה שנה לפחות מיו שהיה לעמית בקופה.
  • העברת כספים לפי תקנות 34א, 34ב ו- 35.
תשלום לעמית שכיר (כספי פיצויים) - קופת הגמל תשלם לעובד את המגיע לו, לפי תקנות קופות גמל והסכם העבודה, את הפיצויים לאחר פרישתו מעבודה או לאחר פטירתו לזכאים לכך, ותודיע על כך בכתב לפקיד השומה, תוך שבעה ימים מיום התשלום.
תשלום לעמית שכיר (כספי תגמולים) - קופת גמל תשלם לעמית על פי תקנונה, תגמולים מחשבונו כעמית שכיר, באחת מאלה:
בתום ששה חודשים לאחר פרישתו מעבודה, כתוצאה מפיטורים או התפטרות. אלא אם נתקיים אחד מהתנאים להלן:
  • אין לו הכנסה אחרת מיגיעה אישית במשך 12 חודשים לאחר פרישתו כאמור, וההכנסה החייבת החודשית שלו ושל בן זוגו, במשך 12 חודשים שלאחר פרישתו אינה עולה על 1,500 ש"ח.
  • ההוצאות הרפואיות בשנת המס של העמית או של קרובו, למעט הוצאות לטיפול שיניים, גבוהות ממחצית ההכנסה השנתית שלו ושל בן זוגו.
  • הוא חלה או נפגע לאחר שהיה לעמית באותו חשבון ונקבעה לו נכות צמיתה בדרגה של 75% או יותר על פי אחר החוקים המפורטים בסעיף 9 (5) (א) לפקודה או על פי תקנות מכוח סעיף 9 (5) (ב) לפקודה.
תשלום לעמית שכיר - עם הצטרפותו כחבר לאגודה שיתופית שהיה בה עובד - לצורך רכישת המניה באגודה ובלבד שהכסף ישולם ישירות לאגודה. הסכום שישולם לא יעלה על הסכום שיש לשלמו בעד המניה.
תשלום לזכאים - לאחר פטירתו - לזכאים לכך.
כספי תגמולים ופיצויים של עמית-שכיר - עמית שכיר בקופת גמל לתגמולים או עמית בקופת גמל אישית לפיצויים והזכאי למשוך כספים מגופת הגמל, רשאי לבחור באחת מאלה:
משיכת כספים של עמית שכיר - אם הסכימה הקופה להשיר את הכספים בקופה, ולמשוך כספים בכל עת שיבחר ללא זכות הפקדה.
העברת כספים של עמית שכיר - להעביר הסכומים המגיעים לו, לחשבון עמית-עצמאי, באותה קופה או לקופת גמל אחרת ובלבד שאם סכום התגמולים או הפיצויים היו מופקדים בקופת גמל שאינה קרן ביטוח, לא יהיה רשאי להעבירם לקופת גמל אחרת שהיא קופת-ביטוח. ולבד שסכום הפיצויים שיבחר להעביר יהיה לאחר תשלום המס.
משיכת כספים ללא זכות להפקדה נוספת - העובד יוכל למשוך כספים בכל עת ללא זכות הפקדה של כספים נוספים.
הפקדת כספים ללא זכות למשיכת כספים - להמשיך ולהפקיד כספים ללא זכות משיכה מיידית, ותקופת היותו עמית-שכיר תובא בחשבון לעניין חישוב הוותק.
תגמולים ופיצויים של עמית שכיר שנפטר - קופת הגמל תשלם לזכאי עובד שנפטר את כספי הפיצויים והתגמולים המגיעים לעובד.
זכות הזכאי - הזכאי רשאי לבחור באחת מאלה:
משיכת כספם ללא זכות להפקדת כספים - להשאיר הכספים שירשמו על שמו בחשבון התגמולים, אם הקופה מסכימה, תוך משיכת כספים בכל עת על פי רצונו, ללא זכות הפקדה נוספת.
העברת הכספים על ידי הזכאי לקופה אחרת - להעביר התגמולים והפיצויים לקופת גמל אחרת. ובאם הכספים היו מופקדים בקופת גמל אחרת שאינה קרן ביטוח, לא יהיה רשאי להעבירם לקופת גמל אחרת שהיא קופת ביטוח. ובתנאי ששולם מס על חשבון הפיצויים.
זכות הזכאי לבחירה
באם בחר הזכאי להעביר כספים לקופת גמל אחרת יהיה רשאי לבחור באחת מאלה:
משיכה ללא הפקדה נוספת - למשוך כספים בכל עת, ללא זכות להפקדה נוספת.
הפקדת כספים ללא משיכה וזכות הוותק - להפקיד בה כספים נוספים ללא זכות משיכה מידית, ויראו אותו בכל דבר ועניין, כאילו היה לעמית מיום שהעמית המוריש היה לעמית.
רישום של יותר מזכאי - באם היה יותר מזכאי אחד, ירשם חלקו של כל זכאי בנפרד.
משיכת כספי תגמולים של עובד שכיר שעבר לעבוד למקום עבודה אחר
עמית-שכיר בקופת גמל לתגמולים או לקצבה לא יוכל למשוך את הסכומים המגיעים לו, באם תוך ששה חודשים מיום פרישתו החל לעבוד במקום עבודה אחר, שהעובדים בו הינם עמיתים בקופת גמל. אולם, באם המעביד במקום עבודתו האחר אינו משלם בעבורו לקופת גמל לתגמולים או לקצבה יהיה העמית השכיר רשאי למשוך את הכספים המגיעים לו כעבור שלוש עשרה חודשים מיום שהתחיל לעבוד במקום העבודה האחר.
העברת כספים מקופת גמל אחרת לקופת גמל אחרת של עמית-שכיר שממשיך להיות שכיר - עמית - שכיר יוכל להעביר את הסכומים שנצברו לטובתו בקופת גמל הקודמת לכל קופה שיחר, בחשבון עמית-שכיר. ואם הכספים שנצברו לא היו מופקדים בקופת ביטוח, לא יוכל להעבירם לקופת ביטוח. ההעברה תעשה במזומנים. העברה בין קופות גמל לקצבה יכולה להיעשות בדרך של העברה של ניירות ערך.
העברת כספים מקופת גמל לקופת גמל של שכיר שהיה גם עמית עצמאי - באם העמית השכיר היה גם עמית עצמאי בקופת הגמל הראשונה, תעביר הקופה את המגיע לו כעמית עצמאי, לכל קופת גמל לעמיתים עצמאיים שיבחר. בכפוף לאמור בתקנה לעיל.
משיכת כספי עמית שכיר בגיל פרישה - עמית שכיר אשר הגיע לגיל 65 בגבר או 60 באשה וצמצם עבודתו בכדי 50% לפחות יוכל למשוך את הסכומים העומדים לרשותו בקופה.
איסור על אחוד חשבונות בקופת גמל לעמית עצמאי - קופת גמל אינה יכולה לאחד חשבונות של עמית עצמאי בין על ידי העברה מחשבון לחשבון באותה קופה, ובין על ידי קבלת כספים מקופה אחרת לחשבונו בקופה.
איסור על פיצול חשבונות בקופת גמל לעמית עצמאי - קופת גמל אינה יכולה לפצל חשבונות של עמית עצמאי בין על ידי העברה מחשבון לחשבון באותה קופה, ובין על ידי העברת כספים מחשבונו לחשבונות בקופה אחרת.
איסור על הפקדת כספים לאחר משיכה - באם משך העמית כספים מקופת גמ לתגמולים או בקרן השתלמות לא יוכל להמשיך ולהפקיד באותו חשבון.
הגבלה על תשלומים לעמית עצמאי - קופת הגמל תשלם לעמית עצמאי תגמולים המגיעים לו באחר המקרים הבאים: (ראה להלן)
תנאים לקבלת כספי מחשבון עמית עצמאי - אם הייתה הכנסתו מעסק או משלוח יד - בהתקיים כל התנאים הבאים:
  • לאחר שפרש מכל עסק או משלוח יד.
  • אין לו הכנסה אחרת מיגיעה אישית במשך 12 החדשים שלאחר פרישתו כאמור.
  • ההכנסה החייבת החודשית שלו ושל בן זוגו במשך 12 חודשים שלאחר פרישתו אינה עולה על 1,500 ש"ח.
תנאים לקבלת כספים מחשבון עמית שכיר - אם הייתה הכנסתו מעבודה - בהתקיים כל התנאים הבאים:
  • לאחר שפרש מעבודתו וקיבל דמי אבטלה במשך 6 חודשים.
  • אין לו הכנסה אחרת מיגיעה אישית במשך 12 חודשים שלאחר פרישתו.
  • ההכנסה החייבת החודשית שלו ושל בן זוגו במשך 12 חודשים שלאחר פרישתו אינה עולה על 1,500 ש"ח.
הגבלה על משיכות של כספי עמית
  • 10 שנים באם היה לעמית, לפני 13.12.75 לגבי הפקדות שהיו עד אותו יום. בכפוף לאמור בתוספת הראשונה.
  • 15 שנים לגבי כספים שהופקדו לאחר ה- 12 בדצמבר 1975.
  • 15 שנים מיום שהפך לעמית וחברותו החלה אחרי ה- 14 לדצמבר 1975 בכפוף לאמור בתוספת הראשונה.
  • הגיע העמית לגיל 65 בגבר 60 באשה - ובאם עברו חמש שנים מיום שהיה לעמית.
  • כספים שהעביר עמית עצמאי מקופת גמל אחת לאחרת, יראום לעניין חישוב התקופות כאילו לא הועברו.
תנאים להפקדת ומשיכת כספים מחשבון עמית עצמאי - עמית עצמאי שהגיע לגיל 60 בגבר 55 באשה, רשאי להפקיד בקופת גמל סכום חד פעמי (מוגבל לפי התוספת הראשונה) ולמשוך סכומים בתשלומים על פי כללים שקבע הנציב.
הפקדת ומשיכת כספי פיצויים פטירה או תאונה - עמית עצמאי רשאי להפקיד כספי פיצוים, תאונה או פטירת בן זוג, ואם הוא קטין גם כספי הורה שנפטר, ולמשוך סכומים בתשלומים על פי כללים שקבע הנציב.
תנאים להפקדת ומשיכת כספים מחשבון עמית קיבוץ/מושב - סעיפים אלה דנים באפשרויות משיכה של עמית קיבוץ או מושב.
איסור העברת כספים לקופה המבטיחה תשואה - עמית בקופת גמל שאינה מבטיחה תשואה לא יוכל להעביר כספים לקופת גמל המבטיחה תשואה ואפילו מזערית.
תגמולים של עמית עצמאי שנפטר - קופת הגמל תשלם לזכאי תגמולים של עמית עצמאי שנפטר.
זכות היורש - הזכאי יוכל להשאיר את כספי התגמולים בחשבון שירשם על שמו ולבחור באחת מאלה: ראה להלן.
משיכה ללא זכות הפקדה בתגמולי נפטר - הזכאי יוכל להשאיר את התגמולים ולבצע משיכות מעת לעת על פי בחירתו ללא הפקדה של כספים נוספים.
הפקדה ללא זכות משיכה - הזכאי יוכל להשאיר את הסכום ולהפקיד כספים נוספים בחשבון המוריש שירשם על שמו.
הזכאות לעניין הוותק המצטבר - במקרה שבחר להפקיד, יראו בזכאי כאילו היה לעמית מיום שהמוריש היה לעמית.
תשלומים מקופת גמל לחופשה - הקופה תשלם לעמית את המגיע לו על פי חוק חופשה שנתית התשי"א - 1951.
חישוב הסכום המגיע לעמית בקופת גמל לקצבה - בחישוב הסכום המגיע לעמית בקופת גמל לקצבה יכללו רווחים ותוספת ערך הנכסים של קופת הגמל. דרך החישוב תתבצע בהתאם להוראות הנציב.
איסור תשלום למעביד מקופת גמל לפיצויים - קופת גמל לפיצויים לא תשלם ולא תחזיר למעביד סכום כלשהו מכספיה, אלא על פי תקנונה שאושר על ידי הנציב, או אם פורקה הקופה.