פ.ד. פסגות

 

שאלות ותשובות למשקיע הפוטנציאלי - איך לבחור קופה?

1. מהי קופת גמל?

      קופת גמל מהווה חסכון לטווח ארוך המעניק תשואה (רווח ב-%) והטבות מס לחוסכים בו.
      - לכל עמית בקופת גמל יש חשבון נפרד על שמו ובו נרשמות ההפקדות לחשבון, המשיכות אם ישנן, הרווח ועדכון שווי ההשקעות שלו.
      - כספי קופת הגמל מושקעים בהתאם לתקנות (כללים לאישור וניהול קופת גמל של משרד האוצר).
      התשואה מחולקת בין העמיתים באופן יחסי לחלקם בנכסי הקופה.

   2. מהי קרן השתלמות?

      קרן השתלמות מהווה אפיק חסכון המעניק תשואה (רווח ב-%) והטבות מס לחוסכים בו. מנהלי קרנות ההשתלמות משקיעים את הכספים המצטברים בקרן באופן דומה למנהלי קופות הגמל תוך שימת לב לעובדה שהחסכון במקרה זה הוא לטווח בינוני ולא ארוך.
      - משיכת הכספים אפשרית לאחר 3 שנים למטרת השתלמות או לאחר 6 שנים לכל מטרה.

   3. מדוע המדינה נדיבה כל כך במתן הטבות מס לחוסכים בקופות גמל?

      המדינה, מעודדת את אזרחיה לחסוך לעת זקנה, בכדי שלא יהיו בעתיד לנטל על תקציבה.
      לפיכך, היא מעניקה הטבות מס לחוסכים, הן בקופות גמל הוניות (בהן מושכים סכום חד פעמי גדול בגמר תקופה) והן בקופות גמל קצבתיות (בהן משולמת לעמית קצבה חודשית, בד"כ למשך כל חייו, עם הגיעו לגיל פרישה).

   4. איזה הטבות מס מעניקה המדינה לחסכון באמצעות קופות גמל וקרנות השתלמות?

      במועד הפקדת הכספים בקופת הגמל, תוכל להנות מניכוי וזיכוי ממס בגבולות התקרה שנקבעה, המביאים לתשלום מס מופחת. לאורך כל תקופת השקעות הכספים, הקופה, עצמה, פטורה ממס רווחי הון על השקעותיה.
      ולבסוף, הרווח הנצבר על כספי החסכון בקופת הגמל פטור ממס רווחי הון בעת משיכת הכספים (בתנאי שהעמית עמד בתנאים מוגדרים). זאת, בשונה ממרבית אפיקי החסכון וההשקעה האחרים, בהם הרווח הריאלי בהם חייב במס החל מתחילת שנת 2003.
      (כיום, שיעור המס בהם הוא 20% וזה נחסך ממך).

   5. איזה סוגים של קופות גמל יש?

      ניתן להבחין בין סוגים שונים של קופות גמל לפי מספר קריטריונים:

      א. סוגי בעלות:
      קופות גמל בנקאיות, מנוהלות ע"י גוף המצוי בבעלות הבנק. קופות אלו, בהתאם להמלצות ועדת בכר נמצאות כיום בתהליך מכירה כמעט סופיים לגופים אחרים. קופות גמל ביטוחיות מנוהלות ע"י חברות הביטוח. קופות גמל פרטיות מנוהלות ע"י גופים פרטיים.

      ב. מדיניות ההשקעה:
      קופות גמל וקרנות השתלמות במסלול כללי הינן קופות שאינן מתחייבות להשקיע באפיק אחד מסוים, אלא משקיעות בכמה אפיקים. בדרך כלל, רכיב המניות בקופות אלה נע כיום בין 18% ל- 35%, אולם הוא יכול להשתנות בהתאם להחלטת ועדת ההשקעות של הקופה.
      קופות גמל וקרנות ההשתלמות במסלול ספציפי - התמחותי הינן קופות שמתחייבות להשקיע את רוב נכסיהן באפיק אחד. למשל, קופות גמל מנייתיות, קופות גמל אג"חיות ללא מניות, ועוד.

   6. כיצד מתקבלות החלטות השקעה בקופות גמל?

      לכל גוף שמנהל קופות גמל, יש מנהל השקעות שנעזר במחלקת מחקר שתפקידה לנתח את ההתפתחויות במשק ובשוק ההון ולאתר חברות המומלצות להשקעה. בנוסף, לכל גוף כזה, יש, על פי החוק, ועדת השקעת שמתכנסת אחת לשבועיים, דנה בהתפתחויות ובהמלצות, מקבלת החלטות השקעה ומנחה את מנהל ההשקעות. הכספים שמצטברים בקופה מהעמיתים החברים בה, מושקעים על פי הניתוחים, ובכפוף לתקנות האוצר לגבי מה מותר ומה אסור.

   7. לאיזה תשואה אני יכול לצפות מקופת הגמל/קרן ההשלמות שלי?

      בשנים האחרונות (2003-2010) השיגו מרבית קופות הגמל תשואות גבוהות מאוד תודות למגמות החיוביות ששררו בשווקים הפיננסיים - גם במניות וגם באיגרות החוב, למרות שבשנת 2008 המגמה הייתה שלילית הן במניות והן באיגרות חוב. אבל התשואה השנתית הממוצעת של קופות הגמל בישראל לאורך שנים נעה בכין 3% ל- 4% ריאלית, כלומר, תשואה - מעבר לאינפלציה (מדד המחירים לצרכן). חשוב להדגיש, שבזכות הטבות המס שמעניקה המדינה, התשואה האמיתית - האפקטיבית שאתה משיג היא גבוהה יותר, וככל שהמס השולי שלך גבוה יותר, כך התשואה שלך גבוהה יותר (אתה חוסך יותר מס
      בתשלום). מובן, שהתשואה שמשיגה קופת גמל אחת שונה מרעותה בהתאם לאיכות הניהול והפערים יכולים להיות גם גדולים מאוד. מכיוון שמדובר בחסכון לטווח של שנים רבות, יש חשיבות כספית אדירה לכל הפרש של 1% בתשואה.

   8. כיצד אני יכול להשוות בין התשואות של הקופה שלי מול קופות אחרות?

      מזה כ-3 שנים פועל אתר רשמי של משרד האוצר המאפשר השוואת תקואות של קופות שונות בטווחי זמן שונים, חשוב שההשוואה תהיה בין קופות בעלות רמת סיכון דומה לפחות, יש להשוות פרק זמן ארוך, יש לנטל את השנה הראשונה - בשנה הראשונה לפעילותה של כל קופה ניתן להציג תשואות גבוהות (משרד האוצר אוסר פרסום תשואות בחצי השנה הראשונה).

   9. מי השיג עד היום את התשואות הגבוהות ביותר?

      ככלל, וזו המסקנה גם מהאתר של משרד האוצר, הקופות הפרטיות השיגו תשואה גבוהה בהרבה מהקופות הבנקאיות ומהקופות הביטוחיות. לגבי מנהלים ספציפיים, התשובה תלויה בתקופה שאתה בוחר להשוות. יש "כוכבים" לרגע, שאח"כ מסתבר שהצלחתם היא מקרית וזמנית, ויש מייצרי תשואות לאורך זמן. מכיוון שמדובר בחסכון לטווח ארוך, גם הביצועים החשובים באמת הם לטווח הארוך.

  10. האם התשואות שהשיגו הקופות הן הכלי העיקרי לבחירת קופת הגמל?

      התשואות, שהן בעצם הרווחים שאתה משיג, הן ללא ספק דבר חשוב מאוד. אבל חשוב גם לבדוק את רמת הסיכון של ההשקעות. ישנם מנהלי קופות שלוקחים סיכונים לא מבוקרים והפגיעה בעמיתים יכולה לבוא מאוחר יותר. כך שצריך להיזהר "מלהתפעל" יתר על המידה מהפרסומים של גופים שונים.

  11. אז, איך אני, שאינני מומחה להשקעות, אמור לבחור לאן להעביר את קופת הגמל וקרן ההשלמות שלי?

      חשוב מאוד, כמובן, לבדוק את התשואות ואת הסיכון לאורך זמן, וחשוב מאוד גם לבדוק "עם מי יש לי עסק", כלומר, מה הוותק והניסיון בהשקעות של הגוף אליו אתה מתכון להעביר את כספיך, מיהו מנהל ההשקעות של הקופה? מהו המוניטין של הגוף מבחינת ההגינות והיושר? מהו המוניטין מבחינת יציבות, עקביות ועוד. החסכון בקופת גמל שהוא לטווח ולעת פרישה, יותר מדי חשוב מכדי שתסכן את כספך בהרפתקאות.

  12. עכשיו עם כל השינויים שעשתה רפורמת בכר, אני בעצם לא יודע היכן קופת הגמל שלי?

      נכון קל מאוד להתבלבל. רפורמת בכר חייבה את הבנקים למכור החברות שלהם לניהול קופות גמל וקרנות ההשתלמות. כל מהקופות והקרנות כבר נמכרו וחלק בדרך. ברוב המקרים הקונים הן חברות הביטוח.

  13. אז, בעצם מכרו את ניהול הכספים לחברות הביטוח בלי לשאול אותי?

      נכון. זה בדיוק מה שקרה, למרות שהבנקים טענו כל הזמן שהם חייבים "לשאול" את העמיתים לפני שהם מוכרים.

  14. באיזה אופן נגבים דמי ניהול?

      דמי הניהול נגבים מיתרת הצבירה בקופת הגמל או קרן ההשלתמות שלך בסוף כל חודש, כך ששווי ההשקעה שאתה רואה הוא נטו, אחרי דמי הניהול.

  15. האם דמי הניהול קשורים לתשואה שתניב הקופה?

      לא. זה אסור לפי החוק. המחוקק חשש ממצב שבו, אם יהיה קשר כזה, יהיה למנהל ההשקעות תמריץ לקחת סיכונים גבוהים מדי.

  16. איזה דיווחים אני זכאי לקבל מקופת הגמל / קרן ההשתלמות שלי?

      מבחינת החוק, כל מנהל קופת גמל או קרן השתלמות, חייב לשלוח דו"ח שנתי לעמית, ובו מידע על תוצאות ההשקעות בשנה הקודמת. דו"ח זה נשלח עד סוף מארס, והוא יכול לשמש את העמית לצרכי מס. מעבר לכך, יש כפי שנאמר, מידע רב וגלוי באתר הרשמי של משרד האוצר על כל קופה וקופה.

  17. אז איך אני מעביר את קופת הגמל / קרן ההשתלמות שלי?

      פשוט מאוד. ממלאים שני טפסים מצרפים צילום תעודת זהות, אנו מעבירים את הטפסים לקופה שממנה את/ה עובר/ת, עפ"י החוק חייבת הקופה להעביר את הכספים תוך 7 ימי עסקים לקופה החדשה.

  18. האם במעבר הזה ל נגרם לי נזק?

      לא. אין שום עמלות שנגבות ממך בגין המעבר הזה, הוותק שלך בקופה נשמר וממשיך להצטבר, יתרונות המס שלך נשמרים וממשיכים להצטבר.

  19. קופת הגמל שלי כרגע היא בנקאית, מה תהיה עמדת הבנק כלפי ההעברה שאני מבצע?

      ראשית - כדי להעביר קופת גמל / קרן השתלמות אין צורך כלל להגיע לבנק.
      שנית - זכותך המלאה, לפי החוק, להחליט בידי מי אתה רוצה שהכספים שלך יתנהלו.
      שלישית - הבנק, מרגע שמכר את קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלו, אין לו יותר אינטרס בהן.
      רביעית - גם כאשר אתה מעביר את קופת הגמל שלך, הכסף נשמר על שמך בבנק.

  20. האם אני יכול להעביר חלק מקופת הגמל / קרן ההשתלמות שלי?

      לא, לפי החוק אתה צריך להעביר את כל הקופה.

  21. האם המעסיק שלי רשאי לחייב אותי להעביר את קופת הגמל שלי לגוף שאינני מעוניין ו?

      לא. לכל עובד זכות לבחור את קופת הגמל בהתאם לרצונו. למעביד אסור לאלץ את העובד לנהל את קופת הגמל שלו אצל גוף זה או אחר.

  22. מי יכול לפתוח קופת גמל?

      קופת גמל במעמד שכיר הינה קופה הנפתחת ע"י המעסיק עבור העובד, מפקידים גם העובד וגם המעביד, בדרך כלל 5% מכל צד (עד 7%-7.5%). כיום, העובד יכול להחליט באיזה קופת גמל, או קרן השתלמות הוא רוצה להפקיד את כספו.
      קופת גמל עצמאית הינה קופה הנפתחת על ידי העמית, בין אם הוא עצמאי ובין אם הוא שכיר ואליה מפקיד העמית עצמאית, מבלי שיש הפקדות מקבילות מצד המעסיק.

  23. מה יקרה אם אמשוך לרשותי את הכסף יותר מוקדם?

      משיכה שלא כדין, מקופת גמל עצמאית או שכירה, מחייבת את קופת הגמל לגבות מס בשיעור של 35% מסכום המשיכה (קרן ורווחים). צריך להיזהר מאוד מצעד כזה.

  24. למי יעבור הכסף שנצבר בקופת הגמל לאחר מות העמית?

      בעת ההצטרפות לקופה, העמית ממלא "הוראת מוטבים" שבה הוא מורה לקופה למי להעביר את כספיו לאחר פטירתו. אם לא ישאיר העמית "הוראות" לקופה, ישולמו הכספים על פי צוואתו, או על פי צו ירושה. יורשי הקופה, יוכלו לשחרר את הכספים שנצברו בקופה באופן מיידי, תוך פטור ממס, או להעביר את הכספים על שמם בחשבון שסגור להפקדות חדשות, בו הכספים ניתנים למשיכה בכל עת.

  25. אני עמית עצמאי בקופת גמל, האם נוכח השינויים שחלו בתקנות קופות הגמל, החל מ - 01.01.2006 אני רשאי להפקיד אליה כספים?

      אם נולדת אחרי 1961, וגילך צעיר מ- 45 שנה, תוכל להפקיד לקופת גמל עצמאית רק אם תפקיד מדי חודש רובד ראשון לאפיק קצבתי (קרן פנסיה או פוליסת ביטוח לקצבה) בסכום חודשי מינימלי של 1004 ₪. אם נולדת לפני 1961, השינוי לא חל עליך ואתה יכול להפקיד כרגיל לקופת הגמל העצמאית שלך.

  26. משכתי כספים כדין מקופת הגמל הנזילה שלי - האם אני יכול להפקיד בה?

      לא, משיכה מקופת גמל נזילה חוסמת את החשבון להפקדות נוספות. חשוב להבחין בין משיכה, שהיא הוצאת כספים מהקופה אליך לבין העברה, שהיא העברת כספים מקופת גמל אחת לרעותה, שלא מונעת הפקדות נוספות.